joi, 21 mai 2009

Strategia creativa numarul 1 - Sa stii cum sa vezi lucrurile

In urma ultimei carti despre creativitate pe care am citit-o m-am gandit sa va impartasesc si voua, cititorii acestui blog, cateva strategii creative folosite de catre toate marile genii, strategii care sunt convins ca va vor interesa.

Prima strategie, pe care o voi publica in acest articol, este "sa stii cum sa vezi lucrurile".

In timpul educatiei pe care o primim de-a lungul vietii, sunt cateva lucruri pe care educatia primita ni le va "interzice". Unul dintre acestea este acela de a vedea lumea in moduri total diferite fata de ceilalti. Suntem invatati ca atunci cand cineva ne intreaba cat fac 1+1 noi sa raspundem 2, si sa ne multumim cu acest raspuns. Din punct de vedere matematic este absolut corect, insa, daca privim in alt mod, putem gasi neasteptat de multe raspunsuri. Fiecare lucru poate fi privit din mai multe perspective iar fiecare perspectiva de a privi o problema creeaza un alt mod de intelegere a lui.

Leonardo da Vinci credea ca, pentru a sti cat mai multe despre o problema, despre o situatie, este nevoie intotdeauna sa incepi prin a o reconstitui si a o privi in mai multe feluri. Prima abordare a problemei era, pentru da Vinci, limitata de perspectiva clasica. De aceea era nevoie sa schimbe des perspectiva, pentru ca numai astfel cunoasterea problemei se adancea si ajungea sa ii descopere esenta. El numea aceasta strategie de gandire saper vedere, sintagma ce se traduce ca "sa stii cum sa vezi".

Ideile geniale vin des odata cu schimbarea perspectivei. In mintea noastra, avem tendinta de a simplifica lucrurile, de a privi lucrurile si situatiile in cadrul unor limite pe care ni le-am format pe parcursul vietii. Stereotipul blocheaza imaginatia si alarmant este faptul ca nici macar nu suntem constienti de acest lucru.

Chiar teoria relativitatii a lui Einstein este, in esenta, descrierea interactiunii intre diferite perspective. Metodele analitice ale lui Freud erau destinate cautarii de detalii ce nu se incadrau in tiparul traditional, pentru a gasi astfel noi puncte de vedere.

Poate cel mai important ar fi sa subliniem faptul ca geniile nu analizeaza problema la modul reproductiv, folosindu-se de solutiile unor probleme similare rezolvate in trecut. Aceste solutii nu ar face decat sa ii indeparteze de la solutia buna. Pentru a veni cu solutii inovatoare, este necesar sa abandonam algoritmul ce copiaza solutia unei probleme similare si sa regandim problema. Mai mult, analizand problema din mai multe perspective, geniile nu gasesc numai solutii pentru situatia pe care o studiaza, ci descopera si solutii pentru alte probleme. Nu trebuie sa fii un geniu pentru a analiza visele, dar a trebuit ca Freud sa se intrebe mai intai ce aspect al psihicului dezvaluie visele.


Cam atat momentan. Daca acest articol v-a starnit curiozitatea, urmariti urmatoarele postari pe blog in care voi prezenta mai multe tehnici care sa va ajute sa priviti problemele altfel.

P.S. Descoperiti citatul unui om celebru in fiecare articol!!!

5 comentarii:

  1. Off-topic: Asta e prima data cand ajung pe blogul tau. Interesant. Ai citit Salturi creative? Try it.

    RăspundețiȘtergere
  2. dami add sa vb ceva foarte inportant
    YM: ionutzu2009
    e despre trafic

    RăspundețiȘtergere
  3. Cand ajungi in punctul zero, faci loc inspiratiei si creativitatii. Si asta e valabil in orice domeniu al vietii.

    RăspundețiȘtergere
  4. Curiozitatea e o plantă mică şi delicată care are nevoie, în afară de stimulare, mai ales de libertate. Albert Einstein

    RăspundețiȘtergere
  5. Buna, daca esti interesat/a de un link exchange imi poti trimite un comentariu pe blog cu datele tale, adica cum vrei sa te trec in lista si adresa blogului. Multumesc pentru colaborare! o zi buna iti doresc.

    Inka
    http://incasha.blogspot.com

    RăspundețiȘtergere

CRACKING CREATIVITY - Michael Michalko

Recomandari

  • De la idee la bani - Napoleon Hill
  • Factorul Einstein - Will Wenger & Richard Poe
  • Cum sa gandesti ca Einstein - Scott Thorpe
  • Secretele creativitatii - Michael Michalko
  • Gandirea laterala - Edward de Bono
  • Marketing lateral - Philip Kotler & Fernando Trias de Bes
  • Realizarea telurilor - Brian Tracy

Follow us!